Utrzymujące się omdlenia po wszczepieniu „rozkurczającego się” rozrusznika serca

Omdlenie jest powszechnym i wyłączającym problemem, a jego przyczyna może być trudna do wyjaśnienia. 64-letni praworęczny męski taksówkarz został skierowany do nas w celu zbadania omdlenia w kwietniu 2007 roku. Cztery tygodnie wcześniej, podczas kolacji, nagle poczuł się dziwnie i zawroty głowy, zanim stracił przytomność przez 2 minuty. Po wyleczeniu był w pełni zorientowany. Kilka dni przed przyjęciem opisał uczucia zbliżającej się katastrofy , która trwała 2 minuty podczas śniadania.
Wcześniej był dobrze. Był niedotkniętym i niepalącym i zażywał aspirynę w celu wtórnego zapobiegania przejściowemu atakowi niedokrwiennemu. Wyniki badania fizykalnego, badań krwi, elektrokardiografii (ECG), echokardiografii, 48-godzinnego monitorowania metodą Holtera oraz obrazowania metodą rezonansu magnetycznego mózgu i elektroencefalografii (EEG) po tym, jak przeszedł on bezsenność były normalne; wprowadzono wszczepialny rejestrator pętlowy.
Rysunek 1. Rysunek 1. Odczyt z rejestratora pętli pokazujący przedłużoną pauzę trwającą 25 sekund po zwężeniu bradykardii. Pacjent zgłosił zawroty głowy kilka minut przed aktywacją pętli.
Trzy tygodnie później, podczas oglądania telewizji, miał zawroty głowy trwające kilka minut, po których następowały omdlenia. Odczyt z rejestratora pętli pokazał, że zdarzenie synchronizacji poprzedzało zatrzymanie węzła zatokowego trwające 25 sekund (ryc. 1). Wszczepiono stymulator dwukomorowy.
Pomimo normalnej funkcji stymulatora, w kolejnych dniach miał liczne epizody splątania. Te epizody nie miały związku z aktywnością i najczęściej miały miejsce podczas siedzenia. Upadł ponownie kilka tygodni później, siedząc na posiłek na weselu. Powtórzenie EEG z równoczesnym EKG ujawniło zlokalizowane, epileptogenne zaburzenie w lewym przednim regionie skroniowym. Padaczka padaczka skroniowego została zdiagnozowana i był leczony okskarbazepiną. Po roku obserwacji pozostaje bezobjawowy.
Bradykardia wątrobowa jest rzadkim objawem napadów padaczkowych. Autonomiczne modyfikacje mogą wynikać z wyładowań elektrostatycznych w rejonie struktur centralnej sieci autonomicznej. Istnieją ograniczone dowody na preferencyjny początek lewego płata skroniowego.1 Większość pacjentów to mężczyźni i 60 lat lub starsi.2 Ten wzór padaczki może wywoływać centralne lub obturacyjne bezdechy, jak również złośliwe arytmie i jest związany z nagłą nieoczekiwaną śmiercią w pacjenci z epilepsją.3 Padaczka z odcinkiem skroniowym może wykazywać uczucie paniki i zbliżającego się zguby, kołatanie serca, obfite pocenie się, duszność i parestezje. W związku z tym łatwo można go rozpoznać jako atak lęku.4 Odkrycie poważnej arytmii bez monitorowania EEG może prowadzić do nieprawidłowej diagnozy pierwotnej choroby serca i leczenia za pomocą stymulacji serca.
Rozruszniki serca mogą być wskazane w objawowej klinicznej bradykardii lub bezobjawowej bradykardii trwającej dłużej niż 5 sekund. Jednak nie udowodniono, aby rozrusznik serca zmniejszał częstość występowania nagłej, niespodziewanej śmierci u pacjentów z padaczką.3. Świadomość lekarza, edukacja pacjenta i skuteczna kontrola napadów mają zasadnicze znaczenie w zapobieganiu asystolii i potencjalnej nagłej nieoczekiwanej śmierci u pacjentów z padaczką.
Sazzli Kasim, MRCPI
Michael Hennessy, MD
James Crowley, MD
University College Hospital, Galway, Irlandia